VELIKANI
METODIZMA
(Objavljeno u Glasu Jevanđelja, časopisu Evangeličke
metodističke crkve u Republici Srbiji, u brojevima 1/2011 i 2/2011)
(članak je dostupan i na stranici "Pisani materijal" na ovom blogu)
(this article is a loose translation of the following material)
(članak je dostupan i na stranici "Pisani materijal" na ovom blogu)
(this article is a loose translation of the following material)
Prvi velikan metodizma o
kome ćemo govoriti je Čarls Vesli (eng. Charles Wesley) treći sin Samuela i
Suzane Vesli i mlađi brat Džona Veslija. Rodio se u Epvortu, 18. Decembra 1707.
god., kao predposlednje, 18. dete svojih roditelja (od kojih su 3 dečaka i 7
devojčica preživele). Kad je imao svega 14 meseci, propovednički stan u kome je
porodica stanovala je skoro potpuno izgoreo u kome je i njegov brat Džon skoro
izgubio život. Nakon ovog nesrećnog slučaja, porodica se još više zbližila.
Tome je još više doprinela činjenica da je odgovornost njegove majke bila da
podučava decu. Prema tome što su i Džon i Čarls pisali u svojim dnevnicima, Suzana
je bila odličan učitelj koja je postavila dobre osnove znanja koje su im i
kasnije bile i te kako korisne.
Krenuo je stopama svog oca i svoje starije braća i studirao u
Vestminsterskoj školi u Londonu i kasnije na Krajst Čerč Koledžu (eng. Christ
Church College, u prevodu fakultet Hristove crkve) u Oksfordu i postao četvrti
sveštenik Anglikanske crkve u svojoj porodici.
Dok je studirao u Oksfordu bio je vredan student koji je ozbiljno
razmišljao o životu i o svojoj duši. Svake nedelje je odlazio na primanje
Svetog pričešća i uvek je sa sobom uzeo nekoga. Njegova težnja za poboljšanjem
svog duševnog stanja ga je dovelo do toga da je 1727. god. zajedno sa
nekolicinom drugih studenata organizovao grupu koja se redovno okupljala i
metodično proučavala Sveto pismo. Upravo zbog toga su i dobili nadimak
„metodisti“, ali su ih često nazivali i „sveti klub“. Ali, to ih nije omelo u
tome da se i dalje sastaju i diskutuju. Nisu ni sanjali kako će upravo ti
časovi koje su posvetili Reči Božjoj uticati na ceo svet.
Božju ljubav su praktično primenjivali u svakodnevnom život – posećivali
su siromašne, bolesne i one koji su bili u zatvoru. Sve to im je donelo
progonstvo ljudi iz njihove okoline. Zaista, njihova pobožnost i revnost za
delo Božje je postala velika senzacija koja se naširoko pročula kao primer
fanatizma i neregularnog ponašanja.
Dana 14. Oktobra 1735. god. su se nakon ordinacije braća Vesli uputili
na svoje novo radno mesto – u novoosnovanu britansku koloniju Džordžiju
(sadašnja savezna država Džordžija u SAD-u), na zahtev njenog osnivača Džejsma
Ogltorpa. Čarls je dobio zaduženje u mestu Frederika. Od samog početka je
nailazio na same probleme. Meštani ga uopšte nisu prihvatili, pošto je Čarls
morao često da prekorava njihovo raskalašno ponašanje, što se, naravno, ljudima
ni malo nije dopalo, te je nakon svega četiri meseca bio poslat nazad u
Englesku.
Period koji je sledio je bio odlučujući za Čarlsovu službu. Već sledeće
godine je upoznao dvojicu Nemaca, Moravsku braću – grofa Nikolaja fon
Cincendorfa (nem. Nikolaus von Zinzendorf) i Petra Belera (nem. Peter Böhler) koji su mu pomogli da
sagleda svoj život i svoju veru u Boga na sasvim drugi način. Jednom prilikom,
dok je Čarls bio jako bolestan i mislio je da neće preživeti, Beler ga je posetio
i molio se za njega i njegovo isceljenje. Razgovarali su o Čarlsovoj veri kad
je Beler shvatio da je Čarlsova nada za večni život spočivala u pravljenju
dobrih dela. Beler je pokušavao da mu pokaže neophodnost vere u Hrista i
potpunu bezvrednost njegove lične pravednosti, što je Veslija u tom trenutku
uvredilo. Međutim, nakon toga što se Čarlsovo stanje poboljšalo, puno vremena
je proveo razmišljajući i proučavajući
Sveto pismo, shvatio je da mu je upravo to bilo potrebno – vera koja donosi mir
i radost u Duhu Svetom.
Nakon puno razgovora sa drugim ljudima i nakon puno molitve, dana
21.5.1738, na dan Pedesetnice je u svom dnevniku opisao svoje obraćenje: Sada sam našao mir sa Bogom i radujem se u
nadi da volim Hrista. Moje raspoloženje je do kraja dana bilo pod utiskom moje
slabosti koju nisam shvatao. Spoznao sam da stojim na veri, da sam neprestano
podržavan verom koja me držala da ne padnem, iako sam od sebe padam u greh.
Išao sam na spavanje, još uvek svestan svoje slabosti, ali samouveren u
Hristovu zaštitu.
Godinu dana nakon obraćenja je napisao pesmu Neka hiljadu jezika (eng. O for a thousand tongues) koja je do
danas njegova najpevanija pesma u crkvama u mnogim zemljama i denominacijama:
Neka hiljadu jezika Spasa
mojeg hvali,
Slavi Boga, silnog Cara, za
milost predivnu.
Moj milostiv Gospod i Bog,
hrabri me da idem,
Da javljam po celom svetu,
slavu Svevišnjega.
Isus! Ime pobednika, pred
Njim strah nestaje,
Kao lek duši umornoj, život
i mir daje.
On ima moć da slomi greh,
donese slobodu.
Krv Njegova sad čisti me,
od greha svakoga.
Kad Isus Hrist progovori i
mrtvi ustaju.
Žalosna srca kliču tad,
pesmom hvale Njega.
Gluvi, slušajte Hristov
glas, nemi, glas dignite.
Slepi, vidite: Spas ide!
Hromi, prohodajte.
U Hristu našem Gospodu,
imamo pobedu.
Od greha nas oslobodi, nebo
nam otvori.
Nakon ovog je Čarls Vesli proveo mnogo vremena putujući i propovedajući
o Božjem spasenju kroz blagodat i opravdanje po veri – što je i sam iskusio
kratko vreme pre toga. Kanterberijskom arhiepiskopu (primas Anglikanske crkve)
se to nimalo nije svidelo, te je stoga tražio od njega da prekine sa
izučavanjem ove „nove dogme“, što u stvari nije bila nova dogma, pošto je
„dogma opravdanja po veri“ bila sadržana u XI članku vere Anglikanske crkve,
ali je nakon određenog vremena otišla u zaborav. Tako da su braća Vesli samo
pokušavali da vrate ljude na izvorno hrišćansko učenje.
Jedna od prvih stvari koje su braća Vesli uradili kako bi pomagali
siromašnim i ugroženim je bilo osnivanje škole u Kingsvudu (sada predgrađe
Bristola). U ovoj školi su se obrazovala deca siromašnih i unesrećenih rudara
iz okoline. Rudari su ovde bili pogotovo na lošem glasu zbog svog ponašanja
koje je unosilo strah u ostalo stanovništvo. Međutim, uz pomoć ove škole,
stvari su se drastično promenile – mnogi od tih ljudi su tad postali uzorni
građani. Na ovaj način su i braća Vesli stekli veliko poštovanje ljudi u Kingsvudu.
Takvo i slično poštovanje su braća Vesli dobijali u mnogim mestima koje
su posetili. I ljudi sa kojima su se susretali su bili drastično promenjeni. Od
zloćudnih, vulgarnih i neurednih ljudi su postali miroljubivi i ljubazni ljudi.
A u drugu ruku, sveštenici, sudije, gradonačelnici i policajci su bili ti koji
su pokazivali ogromno neprijateljstvo prema braći Vesli, čak su na nekim
mestima bili predvodnici rulje koja se okomila na njih i nisu želeli da im
dozvole da propovedaju.
Ovo je samo jedan od slučaja koji su govorili o neprijatnostima koje je
doživeo a koje nalazimo zapisane u njegovom dnevniku. Godine 1743 je Čarls
otišao da poseti zajednicu u Šefildu. Tamošnji sveštenik Anglikanske crkve je
unapred nahuškao ljude protiv Veslija da su bili kao izgladneli psi spremni da ga
rastrgnu. U prostoriji u kojem se odvijalo bogosluženje su bili prisutni i
protivnici koji su dovikivali razne stvari protiv Čarlsa, psovali pa čak i
bacali kamenje! On se na to nije obazirao i pevao je i propovedao. Pošto u to
vreme u Šefildu nije bilo sudije koji bi sprovodio zakon, ljudi su radili šta
im je bilo volja. Među njima su čak bili i policajci od kojih je jedan u jednom
trenutku došao do Čarlsa i izvukao mač i hteo da ga ubije, zbog toga što je taj
policajac bio uveren da je Čarls vređao kralja i Boga zbog svih tih stvari koje
je govorio – zbog te „nove nauke“. Čarls je smireno odgovorio: „Ja se bojim
Boga a poštujem kralja,“ na šta se ovaj policajac povukao. Ostali se nisu
uopšte smirili, već su nastojali da sruše kuću u kojoj se odvijalo
bogosluženje. Sledećeg jutra, kuća je bila potpuno srušena.
Pri odlasku je u susednom selu naišao na slično raspoloženje ljudi. Nije
planirao ni da se zaustavlja u tom mestu, već je samo prolazio, ali su zato na
njega i njegove saputnike meštani bacali jaja, zemlju, kamenje i šta drugo su
našli, te je jedva živu glavu izvukao.
Posećivao je i mnoga druga
mesta, kako u Engleskoj, tako i u Velsu, Škotskoj i Irskoj. Reakcije meštana su
bile razne. Neki su ga dočekali sa radošću i oduševljenjem, dok su ga drugi
dočekali sa kamenjem i uvredama. Bilo je par slučajeva kad su ga ljudi dobro
dočekali, ali čim je počeo da propoveda pokazali su svoje prave namere i počeli
sa uvredama. Na jednom mestu (Heksam) je propovedao na glavnom trgu i ljudi su
ga bez glasa i prekidanja slušali i nakon što je završio, svi su ocenili da je
to što je govorio istina; ali, gradonačelnik tog grada koji je bio plemićkog
porekla (i usko povezan sa Anglikanskom crkvom) mu je zabranio da ponovo dođe u
taj grad.
Slična sudbina ga je dočekala i u gradu Divajzis gde su ljudi usred noći
napali kuću u kojoj je spavao. Jedan čovek ga je našao i rekao mu: „Gospodine,
ako obećate da se nikada neće vratiti u ovaj grad da propovedate, daću sve od
sebe da vas bezbedno izvedem iz grada.“ Čarls je na to odgovorio: „Na takvo
nešto nikad neću pristati. Kao Englez ne želim ni po koju cenu da se odreknem
prava da posetim bilo koji deo domena mog kralja.“
Od ovih bolnih primera izopačenosti neobnovljenih srca, možemo videti
opasnost sa kojom su živeli rani Metodisti, pogotovo braća Vesli. Iznenađujuće
je da mnogi koji su sebe nazivali hrišćanima, čak i sami sveštenici, ne samo da
su pomagali, već su često i podsticali i sami učestvovali u tim sramnim
prizorima progonstva braće Vesli. Cele tomove možemo napisati o ovim
miroljubivim ljudima čiji jedini zločin je bio propovedanje Jevanđelja Gospoda
Isusa Hrista na neobičan način, za to vreme.
Ništa ga nije odvratilo od toga da i dalje propoveda. Nedugo zatim je
posetio i Irsku. Irska je u to vreme bila teritorija engleske krune, što su oni
shvatali kao okupaciju. Tako da su teško prihvatali bilo šta što je dolazilo iz
Britanije. Druga stvar je bila u tome što je u Britaniji još od vremena
reformacije u 16. veku, protestantska crkva postala državna crkva (u Engleskoj
je to bila „crkva Engleske“ ili Anglikanska crkva, u Velsu je to bila „Crkva u
Velsu“ – obe pripadaju porodici Anglikanskih crkava i u Škotskoj „crkva
Škotske“ koja je bila kalvinističko-prezviterijanskog opredelenja), a pošto je
Irska u to vreme takođe bila deo Ujedinjenog Kraljevstva, „Crkva Irske“
(Anglikanska crkva u Irskoj) je bila nametnuta kao državna crkva, ali su u
stvari Irci „u duši“ ostali katolici. Svim raspoloživim sredstvima su se borili
protiv engleske okupacije. To je u službi braće Vesli bio poseban izazov, ali
su i u Irskoj, kao i u Engleskoj nailazili na različite reakcije ljudi. Ali, i
tu su nailazili na ljude koji su bili spremni da slušaju Reč Božju i u mnogim
mestima su osnovane metodističke zajednice.
Godine 1749, Čarls Vesli se oženio sa dosta mlađom devojkom – Sara Gvin
(eng. Sarah Gwynn) – koja je poticala iz imućnije porodice. Živeli su u
Bristolu. U početku su oboje zajedno putovali i posećivali razne zajednice u
Engleskoj, ali su nakon svog prvog deteta putovanja sveli na minimum. Čarls i
Sara su imali ukupno sedmoro dece, od kojih su samo troje preživeli detinjstvo
– Čarls, mlađi (rođen 1757), Samuel (rođen 1766) i Sara (rođena 1759). U svom
braku, Čarls je bio srećniji od svog brata Džona. Kasnije je Čarls sve manje
putovao i sve više boravio u krugu svoje porodice što su mnogi negativno
ocenili, pošto više „nije bio aktivan“. Međutim, on je i dalje bio aktivan u
službi, samo što je to bilo u okolini Bristola, gde je živeo.
Godine 1750 je London zadesio jak zemljotres. Čarls Vesli je jednog
jutra u pet sati propovedao u glavnoj zajednici u Londonu, kad je sve počelo da
se trese. Svi su mislili da će se krov srušiti, ali ih je Gospod u tome sačuvao
i Čarls je uzviknuo: „Zato se nećemo bojati, da bi se zemlja pomestila, i gore
se prevalile u morima. Gospod nad vojskama s nama je, branič je naš Bog
Jakovljev.“ (Psalam 46). Tog dana su hiljade ljudi pobegli iz grada na obližnja
polja, od straha zbog ponovnog potresa. Džordž Vitfild (saradnik braće Vesli)
je to iskoristio i u ponoć je propovedao ljudima koji su bili tamo okupljeni,
dok se Čarls trudio da uteši ljude koji su ostali u gradu. Za mnoge je ovaj
neželjeni događaj, zahvaljujući braći Vesli, Vitfildu i mnogim drugim, bio
trenutak predanja Bogu i pripreme za smrt i sudnji dan, upravo zbog
pretrpljenog straha.
Nedugo zatim je Džon poverio Čarlsa da poseti sve zajednice u zemlji i
da podrobno ispita sve propovednike koji su u njima služili, ali i da se upozna
sa pojedinačnim zajednicama. Za vreme inspekcije, naišao je na puno stvari koje
je odobravao, ali i stvari koje su ga zabrinjavale. Među njima je bila i
činjenica da su mnogi propovednici i članovi zajednica radili na tome da se
odvoje od Anglikanske crkve. Nakon toga je tražio od Džona da se uvede pravilo
po kome će svaki propovednik koji služi u nekoj od metodističkih zajednica
morati da potpiše izjavu u kojoj se zavetuju da neće pokušati da odvoje svoju
zajednicu od Anglikanske crkve i da primanje svakog propovednika mora biti uz
saglasnost obojice braće Vesli.
Čarlsov plan se nije sproveo u delo zbog toga što je Džon bio u tom
pogledu malo blaži, a i ljudi u zajednicama su već bili navikli da u svemu vide
Džona kao svoj najveći autoritet. Takva privrženost Džonu je Čarlsa dovelo do
razmišljanja da je pogrešno i sam shvatio svoju poziciju u pokretu, što ga je
još više navelo da se povuče iz javnog života, ostavljajući tako svom bratu
celu odgovornost za rastući pokret. Nakon toga je Čarls putovao sve manje i
manje, uglavnom samo tada kada je bilo potrebno da zameni svog brata.
Godine 1784 je Džon odlučio da dozvoli osnivanje samostalne crkve u
Americi, zbog raznih teškoća koje su imali sa tamošnjom Anglikanskom crkvom.
Osnovana je Metodistička episkopalna crkva, na čelu sa Tomasom Koukom, koga je Džon
postavio za superintendenta. Čarls, iz ljubavi prema „Crkvi“ ovo nije mogao da
proguta, te je razmenio sa svojim bratom nekoliko pisama u kojima je prekorio
svog brata. Međutim, Čarls je odlučio da ipak veruje svom bratu da je to zaista
bila ispravna odluka.
Dana 29. Marta 1788. god. je Čarls Vesli otišao sa ovog sveta, u
osamdesetoj godini svog života i pedeset i trećoj godini službe. Određeno vreme
pre smrti je već bio bolestan, ali je i u tim trenucima imao nepokolebljivu
veru u Boga.
Čarls Vesli je bio učenjak visokog dostignuća, ali ono po čemu će
njegovo ime zauvek ostati upamćeno je njegov pesnički talenat. U tome je zaista
Čarls Vesli bio neprevaziđen. Predpostavlja se da je napisao čak oko 9.000
pesama, od kojih se u svetu mnoge pevaju i do danas, upravo zbog dubine koje
sadrže; u našoj, za sada jedinoj srpskoj pesmarici – Slavopoju, postoji samo
jedna njegova pesma – O Isuse, spase duše
(br. 115), ali se radi na tome da se u skorije vreme naše zajednice bolje
upoznaju sa još nekim njegovim pesmama.
Sahranjen je u crkvi „St. Marybone Parish Church“ u samom centru
Londona. Blizu njegovog groba je postavljena spomen ploča sa sledećim Čarlsovim
citatom: Bog sahranjuje svoje radnike,
ali nastavlja sa radom.
Pripremio Daniel Sjanta
No comments:
Post a Comment