VELIKANI METODIZMA
(Objavljeno u Glasu Jevanđelja, časopisu Evangeličke metodističke crkve u Republici Srbiji, u broju 5/2013)
(članak je dostupan i na stranici "Pisani materijal" na ovom blogu)
(this article is a loose translation of the following material)
(članak je dostupan i na stranici "Pisani materijal" na ovom blogu)
(this article is a loose translation of the following material)
Naš deveti
velikan Metodizma je episkop Ričard Votkout (eng. Richard Whatcoat). Relativno
malo znamo o ovom čoveku, pošto detaljan zapis njegovog života i dela nikad
nije urađen. To je zaista za žaljenje, budući da je njegova služba puno
doprinela organizaciji Metodističke episkopalne crkve u SAD-u. Međutim, to je
slučaj i sa mnogim drugim ličnostima iz istorije.
Ričard
Votkout se rodio u Engleskoj, 1736. godine i odrastao je u porodici u kojoj je
mogao da nauči da se boji Boga. Sa dvadeset i dve godine se obratio i u
njegovom životu su zaista bili vidljivi plodovi Duha. Ubrzo nakon obraćenja se
priključio metodistima i jedno vreme je usko sarađivao sa Džonom Veslijem, kao
lokalni propovednik i njegov pomoćnik. Od 1769. godine, čak petnaest godina je
bio putujući propovednik u okviru metodističkog pokreta i svojom vernom službom
je zaista pokazao svoju iskrenu veru u Gospoda Isusa Hrista.
Godine
1784, metodisti iz SAD-a su Vesliju uputili molbu da pošalje nekoga
(propovednika) ko bi im mogao pomoći. Tamo je, dakle, situacija bila dosta
alarmantna, zbog novonastale političke situacije (godinu dana pre toga se
završila osmogodišnja revolucija, koja je otpočela zbog proglašenja
nezavisnosti SAD-a od Engleske imperije), što je u svakom slučaju uticalo i na rad
crkve. Naime, do tada su metodisti bili smatrani za članove Anglikanske crkve,
ali je postalo neophodno da steknu svoju organizacionu strukture, naročito zbog
toga što je veza između Anglikanske crkve u Engleskoj i Americi bila presečena
i u Americi Anglikanska crkva još uvek nije bila obezbedila svoju samostalnost.
Takođe, u Episkopalnoj crkvi (ime koje je Anglikanska crkva u Americi usvojila)
je ostalo vrlo malo rukopoloženih sveštenika, a i većina onih koji su ostali,
nisu bili kompetentni (bilo zbog toga što nisu bili nanovo rođeni, ili je
njihovo ponašanje bilo nemoralno) da obavljaju svoju službu, a pogotovo ne da
služe sakramente metodistima. Budući da među metodističkim propovednicima nije
bilo niti jednog ordinisanog sveštenika koji bi mogao da služi sakramente,
Vesli je nakon puno molitve i razgovora, poslao nekoliko propovednika, među
kojima su bili Tomas Kouk i Ričard Votkout. Iako je već bio u godinama, Ričard
je bio pun vatre i oduševljenja i vrlo spremno je prihvatio ovaj poziv, iako je
to značilo da mora da ostavi svoju domovinu i sve svoje prijatelje i rodbinu.
Takođe, Tomasa Kouka je odlučio da postavi za episkopa i opunomoćio ga je da
ode u Ameriku i osnuje nezavisnu Metodističku episkopalnu crkvu, što se i desilo
na tzv. „Božićnoj konferenciji“, održanoj 25. decembra 1784. godine u
Baltimoru.
Pre nego
što je otputovao septembra 1784. godine, Vesli, Kouk i Krejton, koji su bili
sveštenici Anglikanske crkve, ordinisali su Votkouta na starešinu. Nakon što su
došli u Njujork novembra iste godine, Votkout i Kouk su nastavili prema
Filadelfiji i nakon toga u Delaver, gde je Votkout upoznao Ezberija. U svom
dnevniku za taj dan Ezberi piše da mu je bilo vrlo drago da upozna Kouka i
Votkouta. Budući da nisu imali vremena pre zajedničkog bogosluženja da
popričaju, Ezberi kaže, da je doživeo šok kad je video da je nakon propovedi,
Votkout uzeo čašu sa vinom prilikom posluživanja Večere Gospodnje i počeo da ga
podaje ljudima, jer je o Votkoutu čuo da je „običan“ propovednik (odnosno, da
nije rukopoložen); međutim, kasnije mu je bilo rečeno da je Votkouta sam Džon
Vesli ordinisao pre dolaska u „Novi svet“ (često ime za Ameriku u tom vremenu).
Drugi šok je doživeo kada je saznao za Veslijevo ovlašćenje Kouka da organizuje
nezavisnu Metodističku crkvu, jer je na prvi mah pomislio da Vesli nije bio
zadovoljan njegovom službom, te je stoga poslao njegovog zamenika. Međutim, i
ta situacija je bila vrlo brzo razjašnjena i Ezberi je u dolasku ove dvojice
braće video Božji odgovor na njihove molitve. Sama ideja o osnivanju nezavisne
crkve je predstavljeno prisutnim propovednicima i bilo je dogovoreno da se
sazove Generalna konferencija, koja bi se održala za Božić iste godine; brat
Geretson je stoga otputovao u Virdžiniju, kao i u druge države, kako bi svima
javio o predstojećoj konferenciji. Od osamdeset i tri propovednika koji su
služili u Americi, šezdeset je bilo prisutno, što je uprkos kratkom vremenu za
koje je sazvana konferencija bio dobar odziv i pokazalo je jednoumlje među
tamošnjim propovednicima u Veslijevom predlogu.
Na toj,
takozvanoj „Božićnoj konferenciji“ je bio prisutan i Votkout, koga su njegove
američke kolege srdačno prihvatile i nakon ove konferencije je služio u
svojstvu nadzornog propovednika još mnogo godina. Biti nadzorni propovednik je
u tom vremenu značilo biti nadzoran za zajednice sa velikim razdaljinama među
sobom. On je svakoj svojoj dužnosti koja mu je od strane Godišnje konferencije,
ili episkopâ bila dodeljena, obavio sa ozbiljnošću i odgovornošću. Odgovornosti
je bilo puno, ali čak ni relativno niska plata ga nije obeshrabrila u tome, da
sve svoje dužnosti obavlja svesno. Istoričari koji su zapisivali biografiju
njegovog života su se često pitali kako je bilo moguće da su se metodistički
propovednici uprkos niskim primanjima uopšte odlučili za službu. Razni autori
su izrazili svoje divljenje, ali su ujedno i ponudili objašnjenje za taj
fenomen. Naime, u to vreme su propovednici, kao i svi ljudi bili potpuno
zadovoljni time što su bili obučeni na vrlo jednostavan i skroman način, dok se
ljudi danas oblače u mnogo kvalitetnije i bolje materijale a to isto očekuju i
od samih propovednika. Da se danas propovednik obuče kao što su se oblačili
tada, bio bi smatran za eksentrika i njegovoj službi bi to bez sumnje veoma
naškodilo.
Osim toga,
potrebni troškovi i izdaci u ranim danima metodizma se ne mogu ni uporediti sa
današnjima; recimo samo pitanje knjiga, na primer; tada, ukoliko je
metodistički propovednika posedovao Bibliju, pesmaricu, Crkvenu disciplinu,
primerak Veslijevih propovedi i nekoliko drugih knjiga, bio je u potpunosti
spreman za duhovni boj; ali sada, ukoliko bi se propovednik Metodističke crkve ograničio
samo na ove knjige, mogli bismo ga smatrati neznalicom. Od propovednika se
očekuje da ide u korak sa vremenom u kome živi i ne treba samo da zaroni u istraživanje i poznavanje Svetog
pisma, već mora biti upoznat i sa ostalim dešavanjima i istraživanjima u drugim
disciplinama – napr. književnost ili nauka. No, kako bi to mogao da uradi,
potrebne su mu knjige, časopisi itd, što nije moguće postići bez novca. Druga stvar
koju moramo uzeti u obzir jeste da je većina tadašnjih propovednika, uključujući
episkope, bila neoženjena. Budući da je njihova služba iziskivala od njih puno
odricanja, i puno putovanja, poput episkopa Ezberija koji je smatrao da nije
moralno ispravno da stupi u brak, znajući da će moći biti sa svojom suprugom
svega nekoliko nedelja godišnje. Osim toga, smatrali su da su se mogli više
posvetiti svom radu i službi, ukoliko ne bi morali da se brinu o porodici:
stoga, njihovi troškovi su bili drastično manji. Služba je bila zaista vrlo
teška, i bez ljudske slave ili aplauza, ali su i uprkos tome, u svom srcu sa
najčistijim i najplemenitijim motivima služili i predstavljali ljudima milost i
ljubav Božju, zato što je njihov cilj bio da spasu ljude od Božjeg gneva, kako
bi i uprkos teškom i žalosnom životu, mogli bar imati srećan kraj, u
prisutnosti i službi Gospoda Isusa, svedočeći o jevanđelju milosti Božje.“
Na
Generalnoj konferenciji 1800. godine, postalo je neophodno da se Kouk delimično
oslobodi odgovornosti prema Crkvi u Americi, na urgentnu molbu Britanske
konferencije, koja je želela da ga upotrebi kao superintendenta u različitim
misijama i kao predsednika Irske konferencije. S obzirom na Koukovo oslobođenje
i nestabilno zdravlje episkopa Ezberija, postalo je jasno da postoji potreba da
se izabere još jedan episkop. Pre samih izbora, puno se diskutovalo o
dužnostima i ovlašćenjima novog episkopa, smatrajući da bi on trebalo da bude
više kao pomoćnik episkopu Ezberiju. Međutim, bilo je odlučeno većinom, da novi
episkop koji bude izabran treba da ima jednako ovlašćenje i autoritet poput
episkopa koji je već bio u službi.
Nakon što
je to pitanje bilo rešeno, na svestrano zadovoljstvo, sledeće važno pitanje je
bilo pitanje ko treba da bude izabran za tu službu?!. Bila su dva kandidata –
Ričard Votkout i Džesi Li (eng. Jesse Lee) i obojica su imali svojstva koja su
ih kvalifikovala da postanu episkop. Votkout je bio Englez, stariji, no visoko
cenjen propovednik, koga je tri godine ranije sam Vesli poverio da bude
izabran u službu episkopa i koji je čak i sam zatražio da bude postavljen u ovu
službu.
S druge
strane, Li je bio Amerikanac po rođenju, dvadeset godina mlađi i favorit među
samim propovednicima; njegovi talenti su bili popularnijeg karaktera i svako ko
ga je upoznao ga je zbog toga poštovao i cenio.
Prilikom
samog većanja, već nakon prvog glasanja se otkrilo da su oba kandidata dobila
isti broj glasova. Glasali su stoga i drugi put, kada je Votkout dobio pedeset
i devet a Li pedeset i pet glasova, nakon čega je Votkout oficijalno proglašen
za novog episkopa. Maja te godine su ga episkopi Kouk i Ezberi polaganjem ruku
ordinisali za službu episkopa.
Nakon
Generalne konferencije 1800. godine, episkop Votkout je efikasno i uspešno
služio kao episkop u crkvi i u potpunosti se dokazao u svojoj novoj i tako
važnoj službi. Pomagao je starijem kolegi – episkopu Ezberiju – u njegovim
teškim zadacima i sve dok mu je to zdravlje dozvoljavalo, putovao je uzduž i
popreko celom zemljom. Na sledećoj Generalnoj konferenciji 1804. godine, bio je
prisutan i pomagao episkopima Kouku i Ezberiju u vođenju diskusija i donošenju
odluka, ali je njegovo zdravlje bilo veoma narušeno, te je 1806. godine nastala
potreba da se sazove vanredna Generalna konferencija u maju 1807. godine, kako
bi se služba episkopâ učvrstila, budući da se pretpostavljalo da je Votkout bio
pred krajem svog života. Međutim, budući da je za saziv vanredne sednice
Generalne konferencije bilo nužno da taj saziv preporuči i svaka Godišnja
konferencija, sve GK su to i učinile, osim Virdžinije, u kojoj je Džesi Li bio
uticajan propovednik i koji je to odbio.
U
međuvremenu, episkop Votkout se nalazio u Delaveru, na imanju bivšeg guvernera
Baseta, gde je 5. Jula 1806. godine, preminuo nakon trinaest sedmica teške
bolesti i nesnosnih bolova.
Usred svega
toga, njegova duša je preživljavala potpuni mir i strpljenje, ispovedajući s
vremena na vreme svoju veru i poverenje u Isusa Hrista svog Spasitelja, čak i
usred agonije koju je proživljavao, postavši ne samo pobednik, već više nego
pobednik u Isusu, koji ga je voleo.“ Tako je umro episkop Votkout u sedamdeset
i prvoj godini života i trideset i sedmoj godini službe i šestoj godini u
službi episkopa.
Ubrzo nakon
smrti, episkop Ezberi je posetio njegov grob u Doveru u Delaveru i propovedao
je prema rečima „Ali ti si pošao za mojom naukom, načinom života, nastojanjem,
verom, strpljivošću, ljubavlju, strpljenjem.“ (2 Timoteju 3:10). U propovedi,
episkop Ezberi je izjavio sledeće reči: „Poznavao sam Ričarda Votkouta od svoje
četrnaeste godine i mnogo puta sam ispitivao njegovu veru, postavljajući mu
pitanja o Božjoj milosti, ljudskoj grešnosti, izmirenju koje je Isus Hristos na
krstu izvojevao, nedovoljnosti ljudske pravednosti radi opravdanja, već potrebe
za Isusovom pravednošću, kao i mnoge druge. Poznavao sam njegov život i način
na koji ga je živeo na svakom mestu i vremenu, pred svim ljudima; bio je čovek
velikog stradanja, ali je i uprkos teškoj bolesti služio verno i požrtvovano.“
Ezberi je izjavio da je takva bila njegova veliko dobročinstvo, njegova strasna
ljubav prema Bogu i čoveku, njegovo strpljenje i predanost usred neizbežnih
životnih teškoća, kada je uvek bio primer u ponašanju kao najverniji sluga
Božji i primeran hrišćanski propovednik.
Sledeća
opažanja nalazimo da je zapisao izvesni dr Bengs: „Pošto je živeo samo za Boga
i marljivo je posvetio sve svoje vreme i snagu službi Crkvi, tako nije imao
niti vremena, niti želje da „sabira blago na zemlji“. To je i učinilo da kad je
umro, sve njegovo imanje nije bilo dovoljno da se podmire troškovi njegove
sahrane. Mogao je dakle reći iskrenije od većine tobožnjih naslednika Petra, za
koga mnogi tvrde da je bio prvi u episkopskoj sukcesiji: „Srebra i zlata nemam,
ali ono što imam“ – moju dušu i snagu rado posvećujem službi Bogu i čoveku.“
Ove reči su dovoljne da dobijemo bolji uvid u karakter Ričarda Votkouta.
Možemo, doduše, još dodati činjenicu da iako možda nije bio toliko obrazovan u
pitanjima nauke, Sveto pismo je veoma dobro poznavao i bio je temeljno upoznat
sa veslijanskom teologijom i hrišćanskim učenjem.
Jednom
prilikom, dok je putovao sa episkopom Ezberijem, koji se glasno požalio na
izvesne ljude koji su stalno nešto zahtevali od njega, episkop Votkout je veoma
staloženo i blago odgovorio: „Ah, dragi brate, kako bismo se mi osećali da nas
neko tako zapostavi“. Ezberi, iako prekoren, bio je zahvalan svom bratu i
kolegi za pravovremeni prekor i za način na koji je to uradio.
Svako ko je
slušao njegove propovedi, o njegovim rečima je mogao da kaže slično. Njegove
reči, iako jake i često neprijatne, bile su slušaocima prihvatane sa najvećom
pažnjom i ozbiljnošću. Sam Votkout je ljudima davao osećaj svečanosti Božje
prisutnosti. Blagost njegovih reči je osvojila srca njegovih slušalaca.
Takav je
bio episkop Votkout. I upravo zbog njegove skromnosti i krotkosti, tako malo i
znamo o njemu. Nije pisao dnevnik, poput mnogih svojih kolega, inače bismo
mogli da saznamo mnogo više interesantnih stvari i događaja iz njegovog života.
Ali, nadamo se da je i uprkos tome ovaj zapis dovoljan da možemo Bogu biti
zahvalni za njegov život, koji je svetlo Jevanđelja doneo mnogim ljudima.
Pripremio
Daniel Sjanta
No comments:
Post a Comment