Sunday, May 27, 2012

Zapôsobiť na tých, ktorí sú v mojej loďke (Jonáš 2)




VÝKLAD KNIHY PROROKA JONÁŠA
ČASŤ DRUHÁ, JONÁŠ 1,4-9
KÁZANÉ DŇA 2.9.2010 V KOVAČICI
(nahrávku nájdete tu)

Jonáš 1,4-9
(4) Hospodin však zoslal smerom k moru veľký vietor, takže sa na mori strhla veľká búrka. Zdalo sa, že loď stroskotá. (5) Námorníci sa zľakli a každý volal o pomoc k svojmu bohu. Potom pohádzali do mora náklad, ktorý bol na lodi, aby ju odľahčili. Jonáš však zišiel do vnútra lode, ľahol si a hlboko zaspal. (6) Prišiel k nemu kapitán a povedal mu: Čo, ty spachtoš? Vstaň a volaj k svojmu Bohu! Azda si Boh na nás spomenie, aby sme nezahynuli. (7) Cestujúci sa dohovorili: Poďte, losujme, aby sme sa dozvedeli, pre koho nás stihlo toto zlo. Hodili lósy a lós padol na Jonáša. (8) Povedali mu: Nože nám povedz, pre čo nás stihlo toto zlo! Aké je tvoje zamestnanie a odkiaľ prichádzaš? Z ktorej si krajiny a z ktorého si národa? (9) Povedal im: som Hebrej a vzývam Hospodina, Boha nebies, ktorý utvoril more a súš.
(Podľa Slovenského ekumenického prekladu)


Pokračujeme s výkladom knihy proroka Jonáša, alebo ako by sme ešte mohli nazvať – Evanjelium podľa Jonáša. Samotné slovo Evanjelium neznamená nič iné ako „radostná správa“ a tak aj minule sme mohli vidieť, že ešte ako sa za týmito slovami u Jonáša skrýva dobrá zvesť za nás. Slová, ktoré hovoria, že Boh nie je len Bohom Izraela, ale Bohom všetkých ľudí, lebo nás všetkých Boh stvoril a všetkých nás miluje. Jonáš nebol teda poslaný ísť do nejakého Izraelského mesta prorokovať, ale bol poslaný do Ninive, Asýrskeho hlavného mesta, ktoré bolo pohanské!

Hospodin je Bohom všetkých ľudí. Je to dôležitým napomenutím pre Izrael. Spasenie prišlo cez Izraelský národ, ale nemalo byť obmedzené len na nich. Môžeme to pochopiť keď sa pozrieme na kamienok hodený do vody. Je tam najprv jeden krúžok, ale sa on neustále šíri – Boh sa zjavil Izraelskému národu, začal od tohto miesta, ale sa spasenie malo šíriť ďalej, na ostatné národy, aby ovplyvnilo celý svet.

V mnohom bol Jonáš predpoveďou Ježiša a jeho učeníkov, ktorí neobmedzili svoje pôsobenie len na Izraelcov, ale sa stýkal aj s príslušníkmi iných národov. Boh sa, teda, zaujímal aj o iné národy.

Jonáš dostal slovo, že má isť do mesta Ninive, aby volal proti nemu: Jeho zlo vystúpilo pred Hospodina. Neviem tu z tohto miesto o aké zlo tu išlo, ale z niektorých mimobiblických záznamov zisťujeme, že Asýria ako krajina bola veľmi zlá a prevrátená. Keď boli na svojom vrchole, snažili sa podmaniť si všetky okolité národy. Aj severné Izraelské kráľovstvo padlo pod Asýriu. A to všetko sa dialo po Jonášovom živote. A bola známa tým, že boli krutí s ľuďmi a arogantná. Keď sa pozrieme napr. u proroka Nahuma, 3. kapitola, zisťujeme aké boli príčiny Božieho súdu nad Asýriou, lebo ako aj vieme z dejín, že všetky kráľovstvá v okolí Izraela, proti ktorým proroci prorokovali na koniec sa dožili svojho pádu, ale to bol taký strašný pád, lebo robili ohavnosti pred Hospodinom a On to viac trpieť nemohol. Osud Asýrie môžeme zistiť napr. u Izaiáša 10,12: Keď Hospodin dokončí celé svoje dielo na vrchu Siona a v Jeruzaleme, potrestá pyšný výplod srdca asýrskeho kráľa a povýšenecký pohľad jeho očí.

Asýria mala jednu metódu akým spôsobom nadvládala nejaký národ. Oni si v národe našli tých najvplyvnejších, najschopnejších ľudí, ich zabili a predpokladali, že ostatní ľudia, ktorý boli prevážne poľnohospodári budú ako ovce bez svojho pastiera, teda bez niekoho, kto by ich viedol a spravoval. A potom bolo veľmi ľahko vládnuť nad nimi.

Keď sa v tomto svetle pozrieme na Jonáša, uvedomíme si, že možno je len niečo iné za tým neposlúchnutím ísť do Ninive ako lenivosť, alebo sebeckosť. Veď on sa možno bál o svoj život! Také strašné veci robili nevinným ľuďom a on sa mal odvážiť odísť do takého mesta a začať hovoriť proti nemu!? To, čo sa nám na prvý pohľad zdá, že Jonáš má problém s pohanmi nemusí byť pravda, čo vidíme aj v tom, že išiel do Jafy (dnes je to Tel-Avív), ktoré patrilo vtedy do Fenície; takže Jonáš nemal problém komunikovať s pohanmi. Problém bol v tom ČO má hovoriť. Bál sa, že keď bude hovoriť proti Ninive, že sa živý odtiaľ nevráti. Radšej sa rozhodol ísť druhým smerom.

Aj keď môžeme povedať, že chápeme (aspoň čiastočne) prečo nešiel do Ninive, aj tak to nebolo v poriadku, že neposlúchol Boží hlas a odišiel na úplne iné miesto. Myslel si, že tam bude bezpečný, ale aj tam takmer prišiel o svoj život. Nachádzali sa uprostred mora a Boh poslal veľký vietor a strhla sa na mori veľká búrka a zdalo sa, že stroskoce loď. Medzitým, jeho to ako keby netrápilo. On zišiel dolu do vnútra lode, ľahol si a spal. Ostatní boli v panike a snažili sa vyhadzovať všetko čo je ťažké, aby loď bola čím ľahšia, aby ostali nažive. A každý sa modlil svojmu bohu. (Musíme si však uvedomiť, že bohovia, ktorým oni volali boli bohovia s malým „b“.) A zrazu zisťujú, že na lodi je ešte jeden človek, ktorý spí. Vôbec sa nezaujíma o to čo sa deje hore, on spí. A tak kapitán prišiel za ním a mu povedal: No, čo ty spachtoš? Vstaň a volaj svojmu Bohu. Azda si Boh spomenie na nás aby sme nezahynuli.

Boh si použil tohto pohana, žeby prehovoril do svedomia Jonáša, aby sa pomodlil za všetkých tých ľudí, ktorí mohli stratiť svoj život. Žiaľ, veľakrát je to tak aj v našom prípade. Voláme k Bohu ako také posledné východisko – keď sme už všetko vyskúšali a zistili, že to nejde. Predovšetkým sa spoliehame na vlastné schopnosti a vedomosti. Modlitba Bohu je už len v krajnom prípade – „pre každý prípad“.

Keď prichádzame za Pánom, On by mal byť prvý, za ktorým prídeme – či to bolo dobré alebo zlé! On si to zaslúži! Možno to riešenie, ktoré Pán Boh nám dáva nepríde hneď alebo zázračným spôsobom, ale aspoň budeme mať istotu, že Pán Boh vie o nás a že sa o nás stará a že nás vedie. Aj Jonáš, keď naňho spadol lós, vedel čo má urobiť! To znamenalo, že on musel byť v spojení s Bohom! Ešte stále mohol počuť Boží hlas a keď lós padol, uvedomil si čo urobil a čo nasledovalo! Boh si zaslúži, keď Ho hľadáme, žeby to nebolo len „po ceste“!

Augustín ešte dávno povedal: Každý človek má v srdci dieru v tvare Boha, ktorú môže zaplniť len On a preto Ho neustále potrebujeme hľadať! My sa môžeme hrať v našom živote a hľadať si iné veci, iných „bohov“, ktorými budeme chcieť zaplniť tú dieru – aj námorníci to robili – každý mal svojho boha, ktorému sa modlil, ale z toho nebolo nič, lebo boli to mŕtvi bohovia.

A na druhej strane máme všemohúceho Hospodina, ktorého aj Jonáš opísal: Hospodin, Boh nebies, ktorý utvoril more a súš! Tak odpovedal Jonáš, keď sa ho opýtali kto je, odkiaľ je a aké je jeho zamestnanie. On povedal, že takého Boha vzýva!

Slovo vzývať môžeme preložiť ako „bojím sa“, ale Jonáš sa neukázal ako niekto kto sa bojí Hospodina. Veď on urobil všetko čo len mohol, aby od Neho ušiel. Ale asi si neprečítal, alebo zabudol slová, ktoré žalmista napísal v Ž 139: Kam by som odišiel pred tvojím Duchom, kam by som utiekol pred tvojou tvárou? Keby som vystúpil na nebesia, si tam, keby som si ustlal r víši mŕtvych, si tam. Keby som mal krídla rannej zory a usadil by som sa pri najvzdialenejšom mori, aj ta by ma priviedla tvoja ruka a tvoja pravica by sa ma ujala. Pred Hospodinom nemôžeme újsť! Aj keď Taršiš bolo to najvzdialenejšie miesto, za ktoré Izraelci vedeli, to mu nepomohlo, preto že Boh aj tam bol prítomný!

Jeden muž raz Jonáša opísal nasledujúcimi slovami: Jonáš bol prorok Boží, ktorý beží od Boha! Je to výpoveď, ktorá si protirečí. To, že bol prorok, znamenalo, že bol s Hospodinom blízky a zároveň aj bežal od Neho! Jonáš sa podľa slov tohto oddiela neukázal spravne – nepoukázal svojim spolucestujúcim na Hospodina ako niekoho, ku komu môžeme ísť so všetkým čo sa nám deje, ale dovolil, aby títo námorníci vyskúšali najprv všetko ostatné – všetko čo mohli a až potom im Jonáš predstavil Boha, ktorému slúži.

Otázka pre nás: nechávame aj my ľudí okolo nás topiť sa, aby sa modlili svojmu bohu, alebo im poukazujeme na Hospodina ako na jediného a prevého Boha, ktorý sa môže postarať za každú našu potrebu? Všade okolo nás sú ľudia, ktorí zomierajú v hriechu, ktorí ešte nepoznajú Pána! A túto zodpovednosť by sme mali mať najmä pre ľudí, ktorí nám boli zverení do života (rodina, kolegovia, susedia), tak ako títo námorníci boli zverení Jonášovi!

Neskôr si zvolili nezvyčajnú metódu, aby zistili kto bol na vine – losovali. Podľa iných miest zo Slova Božieho, vidíme, že to nebolo až také nezvyčajné. Vidíme to napr. v Jozue 7, keď padlo mesto Jericho, nič z toho mesta si ľudia nemohli vziať pre seba; Áchan neposlúchol a lósom sa zbadalo, že ukradnuté veci boli uňho. Tiež aj v Novej Zmluve. V Skutkoch 1,26, potom čo sa Judáš zabil, zvolili Mateja aby bol na jeho mieste, tiež lósom. Boh hovoril aj cez lósy! A hovoril aj v tejto situácii!

Cíťme zodpovednosť za každého človeka, ktorý žije pri nás, aby sme aj my mohli vyznať ako aj Jonáš, že vzývame (alebo bojíme sa) Hospodina nebies, ktorý stvoril more a súš! A prejavujme lásku k našim blížnym, lebo Boh, ktorému patríme je Boh lásky a chce, aby všetci ľudia boli zasiahnutí cez nás!
pripravil Daniel Sjanta


Výklad knihy proroka Jonáša, časť druhá
Táto kázeň bola kázaná dňa 2.9.2010 a nahrávku tejto kázne nájdete tu.
(Tiež bola publikovaná v Ceste Života, časopise Evanjelickej metodistickej cirkvi v Srbskej republike, v čísle 3/2011).

No comments:

Post a Comment