Friday, January 18, 2013

Deň 6: Kráčať s Bohom, pretože prekonáva hranice





Piatok 18. 1. 2013
Kráčať s Bohom, pretože prekonáva hranice

Rút 4, 13–18 Boáz si teda vzal Rút a stala sa mu ženou. Keď vošiel k nej, Hospodin jej dal počať a ona porodila syna. Vtedy ženy povedali Noémi: Nech je zvelebený Hospodin, ktorý ti dnes neodoprel ochrancu, ktorého meno sa bude spomínať v Izraeli. On ti bude občerstvovať dušu a zaopatrí ťa v starobe. Porodila ho tvoja nevesta, ktorá ťa miluje. Ona ti je vzácnejšia než sedem synov. Noémi vzala dieťa, položila si ho na lono a bola mu pestúnkou. Susedky mu dali meno Obéd. On je otec Dávidovho otca Izaja. Toto je Perecov rodokmeň: Perec splodil Checróna…”

Doplňujúci text:  Matúš 15, 21-28

V prípade Rút by cudzinecký úrad hovoril o vysokej motivácii pre integráciu. „Kam pôjdeš ty, tam pôjdem i ja... tvoj ľud, môj ľud...” (Rút 1, 16) Naša generácia zažíva takmer bezhraničnú otvorenosť, zároveň i protikladné názory na otázku prisťahovalectva a integrácie.
Na tomto pozadí si čítame príbeh Moábky Rút. So svojou svokrou Noémi, ženou z Betlehema, sa vracia do Izraela. Obe sú vdovami bez synov. Nanajvýš zložitá sociálna situácia! Okrem toho aj politicky konfliktná:  Moábsky národ tvrdo odmietal židovský národ, sú to pohania. Budú sa dať vyriešiť tieto problémy? Musíme si prečítať všetky 4 kapitoly knihy Rút, aby sme pochopili tento text a Božie reakcie. Rút sa pokorne a neoblomne rozhodne pre návrat so svokrou: „...tvoj Boh je môj Boh...“ „Len smrť nás rozdelí...“ Po príchode do Betlehema zažívajú obe samé odmietnutie. Noémi na základe tejto skúsenosti zatrpkne (1, 19-21).
K prvému prekonaniu hraníc dochádza vtedy, keď Rút poslúchne radu svojej svokry a spoznáva Boáza. Karta sa obracia. Boáz sa pevne drží izraelského práva a zákona (4, 7-12). Stáva sa riešiteľom problému. Boh koná v Rútinom živote a skrze ňu, hoci je cudzinka. Pozoruhodné: „Hospodin jej dal počať.“ Boh ukazuje cestu prekonávaním hraníc. Rút sa stáva Dávidovou prababkou a tým Ježišovou pramatkou (Matúš 1).
Kto pokorne a neoblomne kráča s Bohom, zažije zázrak, ako vtedy tak i dnes. Boh v nás prekonáva hranice predsudkov. Kto žije podľa Božieho slova, objavuje Spasiteľa Ježiša Krista. Božie kráľovstvo je globálne čiže celosvetové. Jeho slovo platí pre všetkých ľudí. Ako vítame v našom zbore ľudí z iných národov a kontinentov? Počúvame individuálne príbehy týchto kresťanov, čo zažili, odkedy životom kráčajú s Bohom? Zúčastňujeme sa na riešení ich často zložitých sociálnych otázok?

Wolfhart Neumann, referent ProChrist na dôchodku, Brandis

Modlitba:
Nebeský Otče, ty máš svoje deti v každom národe. Si neoblomný a nepreberáš naše predsudky.  Si spravodlivý a chceš, aby sme žili ako bratia a sestry. Spoločne kráčame s tebou. Ďakujeme ti, že smieme všetci spoločne žiť zo spásy tvojho Syna Ježiša Krista. Daj nám lásku a porozumenie pre spolužitie v Európe, na všetkých svetadieloch a obzvlášť  na mieste, kde žijeme.

Vďaky / pokánie / prosby / chvály:
  • Ďakujme Ježišovi Kristovi za jeho dielo spásy na kríži, ktoré nemá význam len pre nás, náš zbor, našu krajinu, ale pre celý svet. Ďakujme za jeho podnety k pokojnému spolunažívaniu národov.
  • Vyznávajme pred Bohom, že naše výhrady, spôsoby myslenia a ohraničenia boli často diskriminujúce. Často sme premárnili príležitosti a nepriblížili sme sa spoluobčanom z cudziny.
  • Prosme Ježiša,  aby sa aj „Evanjelická aliancia” stala alianciou zborov odlišných jazykov a kultúr. Daruj nám jazykových i duchovných tlmočníkov!
  • Chváľme Boha za jeho Slovo, ktoré nám prezentuje aj nepohodlné súvislosti Ježišovej celosvetovej cirkvi. Chváľme nášho Pána, ktorý nám je radcom a pomocou v globálnom spolunažívaní , aby sme mohli prekonávať hranice.

Modlitba za Izrael / utečencov / prisťahovalectvo / integráciu
  • Modlime sa za požehnanie pre národ Starej zmluvy, Izrael, jeho pozíciu medzi arabskými štátmi, politiku štátu Izrael
  • Modlime sa za súčasné výzvy a problémy Blízkeho východu; celosvetovú problematiku utečencov a úsilie pomocných organizácií
  • Modlime sa za európsku úlohu integrácie.

No comments:

Post a Comment