Sunday, January 27, 2013

Nahnevaný prorok (Jonáš 10)



VÝKLAD KNIHY PROROKA JONÁŠA
ČASŤ DESIATA, JONÁŠ 4,5-8
KÁZANÉ DŇA 11.11.2010 V KOVAČICI
(nahrávku nájdete tu)



Jonáš 4,5-8
(5) Jonáš vyšiel z mesta a usadil sa východne od neho. Urobil si tam striešku a sedel pod ňou v tôni, aby videl, čo sa stane v meste. (6) Hospodin, Boh, však prikázal ricínovníku a ten vyrástol nad Jonášom, aby mal tieň nad hlavou a tak ho vytrhol z nevôle. Jonáš sa veľmi potešil ricínovníku. (7) Na druhý deň však Boh prikázal červovi, aby napadol ricinovník a ten vyschol. (8) Keď vyšlo slnko, prikázal Boh, aby fúkal východný vietor a slnko pražilo Jonášovi na hlavu, takže omdlieval a prial si smrť, keď hovoril: Lepšie mi je zomrieť ako žiť.
(Podľa Slovenského ekumenického prekladu)


Aj tento oddiel, podobne ako aj začiatok tejto kapitoly má prekvapenie pre nás. Prekvapenie pred tým bolo pri reakcii obyvateľov mesta Ninive na zvesť, ktorú im Jonáš priniesol. Ale takisto aj Jonáša vidíme, že sa poniesol na veľmi nečakaný spôsob. Nahneval sa, že Boh nepotrestal toto mesto. Namesto toho, žeby sa tešil z toho, že ďalší ľudia prišli k záchrane, že ďalší ľudia spoznali Pána, začali Ho nasledovať, On sa hneval preto že sa nesplnilo to čo si on prial – žeby Boh zničil Izraelských nepriateľov.

Znovu sa Jonáš aj v tomto oddieli, ktorý sme prečítali prejavuje na zvláštny, čudný spôsob. Správa sa na spôsob, na ktorý by sme naozaj neočakali, že sa Boží prorok bude správať. Ako Boží predstaviteľ na tejto zemi, lebo vtedy keď niekto bol pozvaný do prorockej služby, on bol špeciálne vyvolený Bohom, z celého národa a on bol naplnený Duchom Svätým. Duch Svätý ešte vtedy nebol vyliatý na celú zem a len hŕstka ľudí mohli na tento spôsob prežívať Božiu prítomnosť. Duch Svätý má zvláštnu službu v našom živote. On nás vedie a napráva. On nás potešuje ale aj karhá! A Jonáš Ho tu znovu odignoroval. Znovu si urobil po svojom. Urobil niečo čo sa jemu, ako Božiemu služobníkovi, nepatrí! Tým, že bol prorok vyvolený na zvláštnu službu spomedzi národ Boží, Jeho láska mu bola zjavená na iný – silnejší spôsob než ostatným ľuďom. Dnešná situácia je celkom iná. Duch Svätý bol na Letnice vyliaty aby každý, kto patrí Bohu mohol s Ním kráčať. Pred Bohom sme v tomto ohľade všetci rovnakí. Teda, Boh nám všetkým dal rovnaký podiel v Duchu Svätom ale je otázka čo s tým my urobíme!

Lenže tu sa nachádza najväčšia tragédia kresťanstva! Keď kresťania žijú bez Ducha Svätého. To sa nedá! Pretože ak sa snažíme žiť kresťanstký život bez pomoci Duhca Svätého, tak to nie je vôbec kresťanstvo. Kresťanstvo znamená že ja žijem v Ježišovi Krisotvi a Ježiš Kristus cez svojho Ducha žije vo mne. To znamaná, že keď Boží Duch žije vo mne, úplne inak rozmýšľam ako tento svet. Inak sa správam ako tento svet. A u Jonáša toto nebolo jasné.

Čítali sme, že sa rozhneval, že sa rozpálil hnevom. Slovo Božie nám hovorí – hnevajte sa, ale nehrešte. Jonáš určite zhrešil v tom svojom hneve, lebo tak prejavil svoju sebeckosť. Prejavil nenávisť k Ninivčanom. Jonáš nám je tu veľmi dobrým príkladom čo nerobiť. Na aký spôsob sa nesprávať, keď sme do niečoho pozvaní od nášho Pána. Napriek tomu ako sa správal, Pán Boh znovu prejavil svoju milosť tým, že prikázal ricinovníku, aby vyrástol.

Toto nevieme presne o akú rastlinu ide, lebo v hebrejčine je to kikajon, ktoré je aj u Roháčka uvedené. A toto slovo sa nikde inde nevyskytuje. Nevie sa presne o akú rastlinu ide, ale sa predpokladá , že to bola taká s veľkými listami a dávala dobrú tôňu pre toho, kto sedel pod ňou. Niekto povedal, že je to nejaká tekvica. Tradične sa chápe, že je to ricinovník. Aj moderná hebrejčina toto slovo používa práve pre ricinovník. Nie je to ani také podstatné pre nás, len aby sme povšimli, že je toto slovo také zvláštne, lebo sa v celej Biblii len tu nachádza. Ale to čo je ešte dôležitejšie je že cez túto rastlinu, cez tento ricinovník, či tekvicu, či čokoľvek to bolo – znovu sa prejavuje Božia milosť a láska.

Jonáš reptal, hneval sa, kričal, furil sa proti Bohu a Boh napriek tomu jemu prejavuje milosť a ochraňuje ho pred slnkom. Tam je púšť a v púšti, temperatúra vie byť aj 50 stupňov. Nám keď je aj 40 stupňov vie byť veľmi ťažko – keď sme aj len vnútry, zakrytí pred slnkom, v chládku a on bol na omnoho väčšej horúčave, na žeravom piesku. Boh dal, aby vyrástol ricinovník – uprostred púšte a to samé o sebe bol zázrak. Napriek tomu, že Jonáš neposlúchol Boha a že sa protivil Bohu, on sa nad ním zľutoval. Dal mu ochranu pred slnkom.

Môžeme si aj predstaviť Jonáša ako sedel s prekríženými rukami a nohami a čakal a mohol si myslieť: No, teraz vás Pán Boh potrestá za všetko čo ste urobili. Zrazu – nič sa nedeje. A vieme si možno aj predstaviť, že dôvod prečo sa tak nahneval bola nezávidná situácia, v ktorej sa našiel. Boh ho poslal do nepriateľského mesta, aby hlásal, že bude zničené. Už len tie jeho samotné slová mohli vyvolať hnev u Ninivčanov a mohli ho zabiť. A obzvlášť ak by sa ukázalo, že Boh nezničí mesto – čo sa aj stalo. Možno práve zo strachu si praje svoju smrť. Aj v tejto chvíli je najjednoduchšie odsúdiť Jonáša pre jeho konanie, ale môžeme vidieť, že to čo vidíme na povrchu nie je všetko – jeho správanie bolo trochu zložitejšie než to na prvý pohľad vyzerá. Vidíme, že sa za tým skrývajú mnoho hlbšie veci.

Tu je napísané, že keď Boh prikázal ricinovníku aby vyrástol, Jonáš sa veľmi potešil. Toto slovo môžeme ešte preložiť, že sa nadmerne potešil. A zrazu, z jedného extrému ide do druhého. Pred chvíľou sa hneval kvôli tomu, že Boh zachránil ľudí a tuto ho vidíme, že sa veľmi potešil kvôli jednej rastline, ktorá aj tak zvädla na druhý deň. Obyčajná rastlina, ktorá naozaj za nič nie je – kvôli tomu sa potešil a hneval sa kvôli 120.000 ľuďom, ktorí sa odvrátili od svojich zlých ciest. Ja sa obávam, že sa aj my veľakrát takto správame. Nepáči sa nám keď sa veci nedejú ako sme si ich my predstavili. Potom je najľahšie obviniť Boha v takej situácii, lebo by sa každý iný mohol brániť. Možno by nás ešte vybil. Ale Boh nie – tak je on za všetko vina. Jeden anglický spisovateľ, Lewis, napísal jednu knihu, ktorá sa volá Boh na lavici obžalovaných. V tej knihe sa zaoberá práve s tou myšlienkou, že „Boh je za všetko vina“. Čokoľvek sa nám v živote zle stane, pýtame sa – kde bol Boh vtedy a vtedy. A častokrát si neuvedomujeme, že zlé veci, ktoré sa nám dejú sú následok nášho zlého rozhodovania! Ale namiesto aby sme si priznali svoju vinu, najľahšie je obviniť Boha.

Jonáš aj keď sa rozhodol zle, nechcel s tým žiť. Znovu obviňuje Boha a praje si aby už nebol živý, aby zomrel, lebo sa nemôže pozerať na to čo sa tu deje. V tom sa prejavuje znovu jeho sebeckosť. Môže to pochádzať z rôznych vecí, ale je to skutočnosť že sa tu Jonáš prejavil ako sebec. My by sme takto nemali. Mali by sme si zobrať príklad a urobiť presne to opačne. Uvedomiť si, že keď nás Pán do niečoho pozýva, aby sme nepovedali – ja to neviem robiť, ja sa do toho nechcem pustiť, preto že... - a napočítame rôzne dôvody. Jonáš tiež mal svoje dôvody a preto ušiel ale Boh ho zastavil a znovu vrátil a znovu urobil to čo povedal, že nikdy neurobí.

Táto strieška, ktorú Boh postavil – ten ricinovník, ktorý mu dal Boh, aby vyrástol, znovu poukazuje na Božiu milosť a lásku. Tak isto čo tá ryba bola poslatá, aby zachránila Jonáša, keď ho vyhodili do mora, tak aj táto rastlina bola „poslatá“, aby znovu Jonášov život bol zachránený. A aj tak nebol šťastný. Vlastne bol, ale nie pre správnu vec. Mal sa tešiť zo všetkých tých ľudí z mesta a on sa viac potešil z toho ricinovníka. Ale znovu, aby mu poukázal že chybne rozmýšľa, Boh si použil ešte jedno zviera – červa a prikázal mu, aby zožral koreň tejto rastliny. A tá rastlina sa vysušila. A znovu Jonáš ostal bez všetkého. Znovu ostal pod slnkom, ktoré ho pražilo a čítame, že zomdlieval. Možno aj viackrát spadol do bezvedomia. A čo robil? Čakal aby Boh zničil Ninive.

Veď on mohol újsť z toho slnka, prísť do mesta a tešiť sa s týmito ľuďmi, že spoznali Hospodina. Mohol im dokonca aj ďalej hovoriť o Bohu – žeby Ho mohli ešte lepšie spoznať. Ale si to všetko nechal pre seba a neprejavil absolútne nijaký záujem o nich. Toto je pre služobníka Božieho niečo katastrofálne. My sme všetci Boží služobníci. Boh nás nepozýva, aby sme takto konali. Žeby sme sa z diaľky pozerali na ľudí, ktorí hynú v hriechu a aby sme sa ešte aj tešili z toho. Tak ako Pán Ježiš zaplakal nad Jeruzalemom, tak by sme aj my mali zaplakať nad svojimi najbližšími, ktorí ešte nepoznajú Pána. Ktorí zomierajú v hriechu, lebo nepoznajú Pána. Mali by sme sa každý z nás zapýtať – či druhí môžu vidieť na mne, že patrím Bohu? Či jesto niečo, čím sa odlišujem od správania ľudí v tomto svete?. Ak jesto, tak vďaka Bohu a pokračujme v tom a snažme sa aj o tie druhé veci v živote, aby sme zlepšili a aby sme robili na slávu Božiu. My sme pozvaní byť svetlom pre tento svet. Soľou pre túto zem.

Boh poslal východný vietor, ako nám je tu napísané, aby osušil ešte túto rastlinu. Tento východný vietor je vietor, ktorý je vlastne horúci aj suchý a prašný, silný vietor z púšte. A on bol veľmi horúci. Keď nám je teplo, tak keď taký studený vietor sfúkne, to je príjemné, ale keď sfúkne horúci vietor, ani dýchať nemôžeme. A tento východný vietor je dokonca spomínaný ešte na niektorých miestach v slove Božom. Prvýkrát je spomenutý v 2 Mojžovej, 10 kapitole, kde celú noc fúkal tento vietor a do rána priniesol zástupy kobyliek. To bola tá ôsma rana, ktorú spôsobil Hospodin v Egypte, pred tým než faraón dovolil Izraelcom odísť. Tento vietor bol silný a priniesol všetky tieto kobylky. Na niektorých iných miestach sa tento vietor používa ako obraz Božieho súdu (viď napr. Ozeáš 13,15 alebo Ezechiel 17,10) Takže tento vietor bol obraz toho, všetko pred sebou ničil.

Zdá sa tuto ako keby Boh bol milostivý a milostivý a dával a odpúšťal Jonášovi ale ako keby mu s týmto vietrom povedal: Už dosť! Nie je ti ľúto za týchto ľudí, ktorí boli zachránení, ale ty sa hneváš kvôli tomuto ricinovníku? Toto je naozaj niečo strašné, aby sme zažili vo vlastnom živote, aby Boh povedal – už stačí! Dosť som ti bol milsotivý! Dosť si ma pokúšal! Toto sú slová, ktoré by som nikdy nechcel počuť, nie len pre seba, ale pre nikoho z vás! Dobu, v ktorej žijeme nazývame dobou milosti. A to je pravda, lebo Pán Boh naozaj odpúšťa každý náš hriech. Niečo čo si vôbec ani nezaslúžime. Ale príde bod, kedy Boh naozaj povie – už stačilo! Kedy skončí táto doba milosti a bude nás čakať už len Boží súd.

Nech nám je príklad, ktorý máme v Jonášovi k tomu, aby sme si uvedomili čo je to čo Boh od nás chce, aby sme robili. Alebo čo nechce, aby sme robili. Biblia je naozaj v tomto ohľade významná kniha, lebo nie sú opísaní len hrdinovia, kde na konci je napísané: a všetci žili šťastne do konca života, ako zvyknu končiť detské rozprávky. Tu sú zaznačení aj pády veľkých Božích mužov, aby sme si mohli uvedomiť, že my, ako aj títo ľudia, o ktorých sa píše v Biblii, sme len ľudia, ktorí sme ťahaní týmto hriechom na dolu. Snažíme sa z toho vyboriť každý jeden deň, ale aj tak nás stále sťahuje. Aj tak nás stále premôže na nejaký spôsob. Ale nádej, ktorú môžeme mať je v tom, že ten, ktorý je v nás – Hospodin – je silnejší od nášho nepriateľa a že On dokáže premôcť aj tento svet aj hriech aj diabla, ktorý sa snaží zo všetkých strán na nás útočiť. Len poslúchajme Pána a Jeho hlas a nasledujme Ho vo všetkom a vtedy budeme mať potrebnú silu a múdrosť, aby sme vedeli ako žiť na slávu Božiu!

pripravil Daniel Sjanta



Výklad knihy proroka Jonáša, časť desiata
Táto kázeň bola kázaná dňa 11.11.2010 a nahrávku tejto kázne nájdete tu.
(Tiež bola publikovaná v Ceste Života, časopise Evanjelickej metodistickej cirkvi v Srbskej republike, v čísle 6/2012).

No comments:

Post a Comment