Friday, April 27, 2012

Jonáš beží od Boha (Jonáš 1)




VÝKLAD KNIHY PROROKA JONÁŠA
ČASŤ PRVÁ, JONÁŠ 1,1-3
KÁZANÉ DŇA 26.8.2010 V KOVAČICI
(nahrávku nájdete tu)

1. Raz zaznelo slovo Hospodina Jonášovi, synovi Amittajovmu: 2. Vstaň, choď do Ninive, do veľkého mesta, a volaj proti nemu, lebo jeho zloba vystúpila predo mňa. 3. Jonáš vstal, aby ušiel spred tváre Hospodinovej do Taršíša. Zišiel do jafy a našiel loď, ktorá práve odchádzala do Taršíša. Zaplatil cestovné a zišiel do nej, aby s nimi odišiel spred tváre Hospodinovej do Taršíša.
(Podľa Slovenského ekumenického prekladu)
  
Na začiatku by som chcel len povedať zopár základných informácii o knihe proroka Jonáša, ktoré by sme potrebovali vedieť, aby sme správnejšie a lepšie pochopili samotný dej, o ktorom čítame.

Hneď na začiatku zisťujeme aspoň základné informácie o Jonášovi, že jeho Otec sa volá Amittaj. Jonášovo meno v hebrejčine znamená holubica, ktorá vlastne dodnes je používaná ako symbol nádeje, pokoja, obzvlášť holubica s olivovou haluzkou v zobáku.

Na rozdiel od niektorých iných Biblických kníh, vôbec tu nenachádzame žiadne iné mená, ani roky, ale sa z iných zápisov zisťuje, že Jonáš sa narodil v mestečku Gát-Héfera, na severovýchod od Nazareta, čo bolo v Izraelskom kráľovstve. Vtedy vládol Járobeám II, syn Joášov. A v 2 Kráľov 14,24 o ňom čítame: Robil Hospodinovi naprotiveň. Nevzdal sa žiadneho z hriechov Nebatovho syna Járobeáma, ktorý zviedol na hriech Izrael.

Aj keď Asýrsky kráľľ nie je pomenovaný, predpokladá sa, že to bol Adad-Nirari III, ktorý do Asýrskeho náboženstva zavádzal monoteistické element, čo nie je nemožné vysvetliť vplyvom Jonášovho kázania.

Slová, ktoré nachádzame v Biblii su pre nás veľakrát nezrozumiteľne. Je to kvôli jazyku, v ktorom bola písaná – Hebrejčina, ktorá je úplne iná ako slovenčina, alebo srbčina. Je to úplne iný spôsob rozmýšľania. Tieto naše dva jazyky (slovenský a srbský) sú predsa veľmi podobné a koľkokrát sme sa dostali do nedorozumenia?! A čo povedať o jazyku, ktorým sa hovorilo pred viac než 2000 rokmi! Vtedy keď pochopíme čo tie slová znamenali vtedy, môžeme začať chápať čo tie slová nám dnes hovoria.

Od ako viem za seba, Jonáš bola postava, ktorá sa týkala len hodín nedeľnej školy pre deti. Je to taký celkom dramatický príbeh a zaujímavý a veľakrát sa zdá, že pre dospelých je táto kniha nezujímavá. Zdá sa že tu nie je nič, čo by nás mohlo osloviť, lebo – ako som povedal – je to príbeh pre deti. Ale, to vôbec nie je pravda. Zvesť, ktorú nachádzame u Jonáša ešte ako môže aj nás osloviť – nás, ktorí sme už dospelí, ktorí už „všetko vieme“.

Kniha proroka Jonáša, ktorého máme pred sebou je kniha, ktorá sa častokrát zaraďuje medzi tzv. “malých prorokov”. Ale, práve tu nastáva chyba, že si niektorí myslia, že “malý prorok” sa nazýva preto, že je to nedôležitá kniha v Biblii. Ale, skutočnosť je taká, že keď si zoberieme všetkých 12 malých prorokov a prirovnáme ich k Izaiášovi, Jeremiášovi a Ezechielovi, tak zistíme prečo sa tak volajú – že sú omnoho kratšie knihy. Takže keď sa povie, že Jonáš je malý prorok, v žiadnom prípade tu nejde o význam jeho zvesti.

Mohli by sme povedať, že spomedzi prorokov je on jeden z najvýznamnejších. Prečo to hovorím? Ostatní proroci dostavali slovo o Judsku, alebo o Izraeli (teda južné a severné kráľovstvo), ale s Jonášom je to iné. Bol poslaný do Asýrie, do jej hlavného mesta Ninive, v ktorom mal zvestovať slovo od Hospodina. Keď sa na to pozrieme lepšie, bola to predzvesť Novej Zmluvy. Že to Božie posolstvo už nie je rezervované len pre Izrael, ale aj pohania majú podiel v Božom kráľovstve.

Z toho pohľadu je posolstvo tejto knihy pre nás ešte ako dôležité, lebo aj my patríme medzi tie ostatné národy. A cez tohto proroka, Boh zvestuje celému svetu, že má miesto pripravené aj pre ostatných. Jonáš bol predchodca Ježišových učeníkov, že išiel medzi pohanov aby tam zvestoval o Hospodinovi.

Aj keď to znie naozaj dobre a také zaujímavé, ako vieme, príbeh vôbec nebol ľahký ani sa to všetko jednoducho neskončilo. Všetko to vyšlo z toho, že Jonáš Boží plán nepovažoval za dobrý, tak vec vzal do svojich rúk. Chcel to urobiť na svoj spôsob, lebo si myslel, že to vie lepšie od Boha. Bol poslaný do Ninive, ktoré pre ňho nebolo vôbec príťažlivé. Možno si v rozhovore s Bohom aj prial, aby ho poslal na nejaké iné, lepšie mesto, lebo sa mu toto nepáčilo.

Dôvodov mohlo byť veľa, ale jedno bolo takmer isté – Ninivčania boli pohania a tým pádom u všetkých Židov pohania vyvolávali odpor. Možno aj Jonáš sa pýtal – Bože, naozaj ma chceš tam poslať, veď tam sú sami hriešnici, nečistí pohania.

A už je to tu. Zrazu sa z tohto „detského príbehu“, ktorý hovorí o prorokovi, ktorý bol zázračne zachránený, stal „príbeh pre dospelých“. A prichádza hneď aj prvá otázka. Keď Boh ku mne hovorí, čo ja s tým robím? Jonáš vidíme čo urobil. Povedal: „Nie. Ja tam nejdem!“ Kúpil si cestovný lístok, vyhľadal si tú najďalšiu destináciu v opačnom smere a tam chcel újsť. Toto mesto Taršíš bolo v dnešnom Španielsku, takže cez celé Stredozemné more – veľmi ďaleko od Izraela. Jonáš na Božie pozvanie reagoval odmietnutím. A ako sa ja k tomu postavujem? Ako ja reagujem keď Boh ku mne hovorí? Vypočujem si Ho a urobím to, čo viem, že odomňa žiada, alebo jednoducho mávnem rukou a poviem si – nie je to už za mňa; ja to neviem urobiť; ja som už starý; nie som dosť schopný; nemám čas atď.

Lenže musíme si uvedomiť, že keď nás Boh do niečoho pozýva, tak to nerobí tak náhodou, že keď treba niečo urobiť, tak si naše meno vytiahne z klobúka a čo nám zapadne, to bude naša zodpovednosť. Nie! Boh nás veľmi dobre pozná a vie aké máme schopnosti a možnosti! A podľa toho nás do niečoho posiela. Boh od nás nebude žiadať nemožné! A ak by aj žiadal niečo, čo sa nám zdá ťažké a náročné, to znamená, že bude s nami nás podopierať a posilňovať.

Vlastne, pred tým ešte sa môže objaviť ešte jeden problem, ešte jedna otázka. Hovorí vôbec ku mne Boh? Počujem Boží hlas? Ako to vyzerá v mojom živote? Ak sa snažíme o správny vzťah s Bohom, vtedy musíme byť v neustálom spojení s Pánom. Hneď tento prvý verš v knihe Jonášovej zneje nasledovne: Raz zaznelo slovo Hospodina Jonášovi, synovi Amittajovmu. Boh hovoril so svojimi prorokmi. A Boh chce hovoriť ku nám aj dnes. Možno nie takým zvučným hlasom, ako to robil v dávnej minulosti, ale niekedy je potrebné aj stíšiť sa pred Pánom, žeby naše modlitby neboli len jednosmerná ulica kde len mi hovoríme a keď je rad na Pána aby hovoril, my nechceme počúvať. Zostávajme v tichosti pred Pánom, nechajme mu priestor, aby ku nám hovoril.

Na západe (ale pomaly to prichádza aj ku nám) je veľmi populárne slovo „meditácia“ namiesto modlitby. Mne sa osobne vôbec nepáči toto slovo, lebo mi to pripomína všetky východné náboženstvá. Meditácia, ako sa chápe vo východných náboženstvách je spôsob ľudského „povýšenia“ na nejakú vyššiu úroveň tým, že sa stíši a úplne vypne z celého sveta, zbaví sa všetkých pocitov, vášní, všetkého rozmýšľania atď.

Stíšenie pred Pánom v tom chápaní nemôže v žiadnom prípade sa nazvať meditáciou, lebo my sa rozprávame s našim Stvoriteľom, našim Spasiteľom. Aktívny vzťah vzniká medzi nami a modlitba je veľmi dôležitá súčasť toho.

Veľa vecí o Jonášovi nezisťujeme z tejto knihy. Nemáme o ňom ani len tie najzákladnejšie údaje, ale nám to v žiadnom prípadne nemá robiť problém v prijímaní tohto posolstva.

Z týchto prvých troch veršov sa nám zdá, že sa nedočítame veľa, ale nachádzame tu jednu z hlavných tém tejto knihy, ktorá hovorí, že Hospodin je Bohom všetkých ľudí! Nech aj nám je toto k povzbudeniu a požehnaniu.
pripravil Daniel Sjanta


Výklad knihy proroka Jonáša, časť prvá
Táto kázeň bola kázaná dňa 26.8.2010 a nahrávku tejto kázne nájdete tu.
(Tiež bola publikovaná v Ceste Života, časopise Evanjelickej metodistickej cirkvi v Srbskej republike, v čísle 1/2011).

No comments:

Post a Comment